Bröllopsresa Bergamo 20120516-20120519

Lika bra att börja direkt! Bubbel på tåget till Kastrup.

Framme i Bergamo passerar vi denna fina affär. Jögge köpte sedan ett par shorts här.

Solen välkomnade oss. Pizza och vin i Citta Alta blev första måltiden i Bergamo. Ca 15 minuters promenad från vårt hotell som var beläget en bit upp i bergen.

Riktigt nice, avkoppling!! Rosévin stod först på "att testa"-listan. Gott!

Nygifta och lyckliga!!

Här påbörjas dagens utflykt: promenad i bergen och sen ner i stan, både Citta Alta (gamla stan) och Citta Basa (nya delen av Bergamo) ska avklaras. Pigg än så länge, men inte lika pigg på kvällen efter många timmars vandrande. Och som avslutning hamnade vi på "La Luna", ett riktigt sunkit ställe där vi fick in en stor tallrik med allehanda kött på. Inget att ha till köttet... Märkligt. Enda plumpen i mat-protokollet under resan, men en upplevelse vi kommer att minnas :-)

Halvvägs nere till Citta Basa.

Här testar vi vitt vin.
Till vinet fick vi gott tilltugg. Riktigt gott i värmen! Välbehövligt efter en dags promenerande och shopping.

Underbara vyer från bergsvägarna där vi vandrade tredje dagen. Lite sämre väder, men fortfarande shorts så det var inte så kallt.

I det gula huset som skymtas ovanför det första gula bodde vi. La Valletta Relais. Hur mysigt som helst!

"Vägen" övergick i en smal stentrappa nerför (mycket brantare än vad det ser ut). Och då kom en cyklist och drog förbi oss i full nitti. Only in Italy!

En skithäftig bergstopp med hus längs hela sluttningen. Ska förstoras och göras tavla av!!

Citta Alta sett uppe ifrån San Vigilio- området.

På denna mysiga restaurang åt vi middag sista kvällen. Polenta var vi tvugna att testa. Nån form av majsgröt med ost som är en specialitet i Bergamasca-området. Hur gott som helst (jag vet, vi är så kräsna så det var tur vi hitta nåt vi gillade...)!

Och vinet var inte så dåligt heller. Vi drack bara lokala viner hela resan och ALLA var jättegoda. Valcalepio heter "vindistriktet". Rekommenderas!

Vi avslutade med pizza, sallad och en stor stark på Malpensa när vi väntade på planet hem. En underbar resa med min "knäppe" man. Tur att vi är lika knäppa båda två. Kul hade vi och allt var alldeles fantastisk. Vi njöt av varje minut! Fast saknade våra töser en hel del mot slutet :-)