Dan före dan före och Lillejul

I lördags var vi hemma på kvällen. Första lördagen på länge. Det var jättemysigt. Jag fick äta själv, med sked, och det gick ganska bra sade mamma och pappa. Det var bara "lite" som hamnade på golvet. Gott var det i alla fall. Sen klättrade jag ner i min favoritkorg, som jag kört fram till julgranen. Pappa tyckte att det var passande om jag fick en pepparkaka under granen.




Igår var det lilla julafton. Det var en härlig dag. Pappa och jag gick upp tidigt, för jag ville inte sova längre. Ville ju leka med alla mina leksaker och kela med alla tomtar vi har framme. Efter ett tag kom mamma upp. Sen cyklade vi hela familjen till min kompis Leon som bor i en annan del av byn. Hans mamma Sabina skulle byta en julklapp, så vi passade Leon ett tag. Sen kom hans mamma hem och vi fikade tillsammans. Det var jätteroligt att hälsa på dem. Leon var lite rädd för mig, det brukar han inte vara, men han var jättetrött, för han hade väckt sin mamma så tidigt. Sen cyklade vi hem igen. Då kom moster Therese och Jonas. Jag fick en present, för de kunde inte komma på mitt kalas. Det var en jättesöt nalle som skrattar när man trycker på magen. Den kommer jag att leka mycket med! Sen somnade jag och mamma på soffan. Och när jag vaknade var farmor och farfar där. Vi hade följe med dem bort till fabror Johnny och faster Mia. Där var vi hela kvällen sen. Jag busade med Max och Maja och hade jättekul. De är så snälla och leker med mig hela tiden. Jag skrattar jättemycket när vi busar.

Idag är det julafton och det är en lite konstig spänning i luften. Det kan vara för att den riktiga tomten kommer ikväll. När jag vaknade kom både mamma och pappa in. Då förstod jag att nåt var på gång. Jag fick en söt strumpa med tomte på. I strumpan var där ett paket. Ojojoj, vad jag får paket hela tiden. Nu har jag börjat förstå att det finns roliga saker inuti det där pappret med det fina snöret. Denna gången var där en docka i. Hon heter Cissi och kan prata. Hon säger mamma, pappa, hallå, bajbaj (ja nåt på engelska) och sen snarkar hon och gråter. Hon är jättefin. Nu ska jag leka med henne och min nya nalle hela dan. Så går det förhoppningsvis fort tills mormor kommer. Vi ska fira jul hemma, med mormor, plastmorfar Rune och morbror Johan. Åååååå vad jag längtar. Jag får skriva mer imorgon och berätta hur min julafton var!

2 kommentarer:

Astrid och Greta sa...

Hej Kompis!
Hoppas att du får många fina julklappar idag av tomten. Vi får höras imorgon och berätta för varandra vad vi fått! Våra mammor ska ju ändå ses då så vi lär ju också ses...

Hälsa familjen och önska alla en god jul!
KRAMAR Astrid m familj

tova sa...

Din blogg var jättekul att läsa. Det var jääättelänge sedan vi träffades. Säg till din mamma att vi måste planera in en dag. Jag kan också gå nu, så nu kan vi tävla. Vi ses snart...